Salgsbetingelser
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser
for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett
reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven,
markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir
forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning
i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og
plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For
en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder
her.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i
bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell
motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene
foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som
regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er Drangedal Historielag, Heireksvei 4, 3750 Drangedal, post@drangedalhistorielag.no, , og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det
følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper
skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader.
Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper
ikke bære.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin
bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller
tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i
kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det
forelå en slik feil.
5. Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt
fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan
selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet
samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved
forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14
dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt
tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal
selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter
bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er
særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant,
har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet
av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra
fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom
fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til
nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av
fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og
meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner
å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen
løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Selges et abonnement, eller innebærer avtalen
regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter
første forsendelse er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil
angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige
fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger
angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende
opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten.
Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene,
utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok
opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten
unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt.
Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er
avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke
returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av
angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå
varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom
prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan
kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen
uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens
beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake
betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt
frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
9. Forsinkelse og manglende levering –
kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold
til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på
kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens
kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake,
kreve oppfyllelse, heve avtalen
og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være
skriftlig (for eksempel e-post).
OPPFYLLELSE
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan
imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som
selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor
ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens
interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig
tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter
urimelig lenge med å fremme kravet.
HEVING
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal
kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for
oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan
kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å
levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende
for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at
leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter
leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om
heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om
leveringen.
ERSTATNING
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen.
Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes
hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i
betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen – kjøperens
rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid
etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om
at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok
dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt
oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen.
Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er
reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold
på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven
kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake,
velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve
avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra
selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
RETTING ELLER OMLEVERING
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av
tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom
gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i
utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme
mangel.
PRISAVSLAG
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet
eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris
svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig
stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes
lik mangelens betydning for kjøperen.
HEVING
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve
kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens
mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter
avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens
side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter
omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av
avtalen, kreve avtalen hevet samt
kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter
omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling,
inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
OPPFYLLELSE
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen.
Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge
med å fremme kravet.
HEVING
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig
betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger
kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en
rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen,
kan selger heve kjøpet.
RENTER VED FORSINKET BETALING/INKASSOGEBYR
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan
selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende
betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli
holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
GEBYR VED UAVHENTEDE IKKE-FORSKUDDSBETALTE VARER
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste
kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske
utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes
kjøpere under 18 år.
12. Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter
i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti
innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav
ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
13. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med
mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med
personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er
nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen.
Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er
nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i
lovbestemte tilfelle.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene
skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes,
kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er
tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi
en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet
EU-land. Klagen
inngis her: http://ec.europa.eu/odr.