Om oss

Lagets formål er å ta vare på den rike kulturhistoria som bygda har. Det kan være alt fra tidligere tiders skogsarbeid, jordbruk, seterdrift, jakt og fiske til moderne driftsmåter og levesett. Gamle sagn, høgtidsskikker, allmenne levekår og dagligdagse hendelser, samt musikk og dikting er viktig å bevare.

Laget blei stifta i 1969, og fikk raskt om lag 200 medlemmer, også utflytta drangedøler og andre interesserte. Laget arrangerer vårmøte og/eller høstmøte med lokalhistoriske og rikshistoriske tema, og har gjerne en sommertur til en interessant gård eller plass i kommunen.

Av prosjekter som laget har tatt for seg i de siste åra kan vi nevne forskjellige informasjonstavler: Informasjonstavle ved Gråtopp-plassen, tavle som omhandler sprenging av jernbanebrua ved Voje og til sagnet om ”Liksteinen” i Kjosen. Vi er i gang med kartlegging av gamle ferdselsveier og historier langs de forskjellige strekningene. Det er nok å ta fatt i av andre saker, som registrering av gravhauger, røyser, bygdeborger og oldtidsfunn.

Bærebjelken i lagets prosjekter er «Det var ein gong – Minner frå Drangedal». Gjennom denne bokserien formidles en rekke opplevelser og kulturhistorie. Det er lagets ønske at alle som har en historie å formidle skriver dette ned og sender til post@drangedalhistorielag.no eller direkte til redaktøren. Er det behov for hjelp til skriveprosessen kan laget bistå. Ta kontakt så ordner det seg.

Dersom noen ønsker å kjøpe bilder, så ta kontakt med laget.

Styret

Epost:  post@drangedalhistorielag.no